9.2.10

Αύξηση 150% των καταγγελιών για το Διαδίκτυο

Σημαντικά αυξήθηκαν το 2009 οι καταγγελίες για παράνομο περιεχόμενο στο Διαδίκτυο, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που έδωσε  στη δημοσιότητα το ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου και η Ελληνική Ανοικτή Γραμμή Safeline. Συγκεκριμένα, ο αριθμός των καταγγελιών πέρυσι έφτασε τις 1.778, σημειώνοντας αύξηση 149% συγκριτικά με τις αντίστοιχες καταγγελίες του 2008, που ήταν μόλις 715.
Από το σύνολο των καταγγελιών που εξακριβώθηκαν όντως ως παράνομες με βάση την ελληνική νομοθεσία:
    · το 29% αφορά στην οικονομική απάτη μέσω διαδικτυακών αγορών
    · το 20% αφορά στην παραβίαση προσωπικών δεδομένων
    · το 15% αφορά στην παιδική πορνογραφία
    · το 16% αφορά στα παράνομα ηλεκτρονικά μηνύματα που σκοπό είχαν το phishing ("ψάρεμα" προσωπικών δεδομένων με σκοπό την κλοπή οικονομικών στοιχείων).
    · σε μικρότερο ποσοστό αναφέρθηκαν εγκλήματα όπως η παραβίαση πνευματικής ιδιοκτησίας, ο ρατσισμός, η εξύβριση, η παραβίαση του απορρήτου των επικοινωνιών και η απειλή.
Τέλος, αυξημένος ήταν και ο αριθμός των καταγγελιών που αφορούσαν διαδικτυακά εγκλήματα που πραγματοποιήθηκαν μέσω των Συστημάτων Κοινωνικής Δικτύωσης (Social Networks). Από το σύνολο του παράνομων καταγγελιών που έλαβε η SafeLine, το 20% αφορούσε ιστοσελίδες όπως το Facebook, το Hi5, το ΥouΤube και το Μyspace, με το Facebook να βρίσκεται στην πρώτη θέση με ποσοστό 85%.

Τα εγκλήματα που διαπράχθηκαν μέσω αυτών των ιστοσελίδων, αφορούσαν την παραβίαση προσωπικών δεδομένων και απορρήτου των επικοινωνιών, την εξύβριση / συκοφαντική δυσφήμηση, ενώ ένας μικρός αριθμός αφορούσε στην προτροπή σε αυτοκτονία και στο ρατσισμό.
Στατιστικά στοιχεία γραμμής βοηθείας ΥποΣΤΗΡΙΖΩ
Η Γραμμή Βοηθείας 800 11 800 15 / help@saferinternet.gr του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου λειτουργεί επίσημα από τον Σεπτέμβριο του 2009 και τους πρώτους τέσσερις μήνες λειτουργίας της, μέχρι το τέλος του 2009, δέχτηκε 443 αιτήματα είτε μέσω τηλεφώνου είτε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου σχετικά με προβλήματα που προέκυψαν κατά τη χρήση του Διαδικτύου.
Το περιεχόμενο των αιτημάτων που υποβλήθηκαν στη γραμμή, έχει ως εξής:
    Αναζήτηση πληροφοριών / συμβουλών 184 (41,53%)
    Εξάρτηση 108 (24,38%)
    Οικονομικές απάτες 55 (12,42%)
    Επικίνδυνο περιεχόμενο 33 (7,45%)
    Βία, εκφοβισμός 32 (7,22%)
    Κλοπή προσωπικών δεδομένων 13 (2,93%)
    Ανορεξία 9 (2,03%)
    Αποπλάνηση ανηλίκων 6 (1,35%)
    Πρόθεση για αυτοκτονία 1 (0,23%)
    Εκβιασμός 1 (0,23%)
    Άλλο 1 (0,23%)
Το προσωπικό της γραμμής έδωσε συμβουλές και πληροφορίες και παρείχε ψυχολογική υποστήριξη (306 αναφορές), παρέπεμπε στη γραμμή καταγγελιών Safeline.gr και στη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος για περιπτώσεις ηλεκτρονικού εγκλήματος (66 αναφορές) ή σε άλλους αρμόδιους φορείς αντίστοιχα με τη φύση της αναφοράς (π.χ. καταναλωτικές οργανώσεις κ.λπ. - 29 αναφορές). Τέλος, 45 περιπτώσεις (10%) παραπέμφθηκαν στα ιατρεία της Μονάδας Εφηβικής Υγείας για να ενταχθούν στο πρόγραμμα της Μ.Ε.Υ. για τους εφήβους με υπερβολική ενασχόληση στο Διαδίκτυο.
Το 85% των ατόμων που κάλεσαν τη γραμμή, ήταν ενήλικες, το 6% ανήλικοι και το 9% επαγγελματίες (π.χ. εκπαιδευτικοί). Υπενθυμίζεται ότι μπορεί κανείς να επικοινωνήσει με το προσωπικό της γραμμής καλώντας στον αριθμό χωρίς χρέωση για αστικές και υπεραστικές κλήσεις 800 11 800 15 από Δευτέρα έως Παρασκευή και ώρες 09:00 - 15:00, είτε αποστέλλοντας το μήνυμα στο help@saferinternet.gr.
Η Γραμμή απευθύνεται σε εφήβους και τις οικογένειές τους, παρέχοντας υποστήριξη και συμβουλές για θέματα που σχετίζονται με τη χρήση του Διαδικτύου, του κινητού τηλεφώνου και των ηλεκτρονικών παιχνιδιών (παρενόχληση, εξάρτηση, επιβλαβές περιεχόμενο, παιδοφιλία, κ.α.).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου θα διαγράφονται.