9.3.10

Όσκαρ 2010

Η απονομή των 82ων βραβείων της Ακαδημίας ξεκίνησε με την εμφάνιση των υποψηφίων για Όσκαρ ερμηνείας στην εντυπωσιακή σκηνή του Kodak Theater.

Ακολούθησε λίγη λάμψη από παλιό μιούζικαλ από τον Neal Patrick Harris, μέχρι οι δύο παρουσιαστές (Alec Baldwin, Steve Martin) να κατεβούν από τον «ουρανό» για να βρεθούν στη σκηνή και να αρχίσουν ένα ανελέητο πείραγμα στους διάσημους υποψήφιους, το οποίο ορισμένοι φάνηκαν να απολαμβάνουν, άλλοι πάλι, όπως ο George Clooney, όχι και τόσο.

Η χαμηλού προϋπολογισμού ταινία The Hurt Locker με θέμα το Ιράκ τιμήθηκε με το Όσκαρ Καλλίτερης Ταινίας, κατατροπώνοντας την υπερπαραγωγή Avatar.

Η ταινία The Hurt Locker τιμήθηκε με το Όσκαρ Καλλίτερης Ταινίας, αποσπώντας ένα ιστορικό βραβείο, καθώς μία χαμηλού κόστους ταινία, που πραγματεύεται τον πόλεμο του Ιράκ, κατόρθωσε να υπερτερήσει της υπερπαραγωγής του Avatar.


Η επικράτηση του The Hurt Locker έδωσε και δεύτερο χρυσό αγαλματίδιο στη σκηνοθέτη του Κάθριν Μπίγκελοου.

Η Μπίγκελοου ήταν μία από τους τέσσερις παραγωγούς της ταινίας, μαζί με τον δημοσιογράφο και σεναριογράφο Μαρκ Μπόουλ,τον χρηματοδότη Νικολά Σαρτιέ και τον Γκρεγκ Σάπιρο. Ο Σαρτιέ αποκλείσθηκε από την τελετή απονομής των Όσκαρ, επειδή παρέβη τους κανονισμούς της διαδικασίας στέλνοντας ηλεκτρονικά μηνύματα για λογαριασμό της ταινίας στους εκλέκτορες.

Η Κάθριν Μπίγκελοου έγινε η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με το Όσκαρ Σκηνοθεσίας για την ταινία της The Hurt Locker, την ταινία που πραγματεύεται τον πόλεμο του Ιράκ μέσω της δράσης μίας αμερικανικής ομάδας εξουδετέρωσης ναρκών.

Η Μπίγκελοου ήταν η μόλις τέταρτη γυναίκα που έχει προταθεί για τα βραβεία Όσκαρ. Μάλιστα στην ίδια κατηγορία αντιμετώπιζε στα φετινά Όσκαρ τον πρώην σύζυγό της, σκηνοθέτη της ταινίας Avatar Τζέιμς Κάμερον.

Η Σάντρα Μπούλοκ τιμήθηκε με το πρώτο της Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου, για την ερμηνεία της ως μητέρα στην ταινία The Blind Side. Η Μπούλοκ ερμήνευσε στην ταινία- που βασίζεται σε αληθινή ιστορία- μία μητέρα σε προάστιο αμερικανικής πόλης που αναλαμβάνει έναν νέγρο έφηβο και τον οδηγεί σε μία λαμπρή καριέρα στο αμερικανικό ποδόσφαιρο.

Έτσι κατόρθωσε να αποσπάσει μέσα σε ένα διήμερο Βατόμουρο και Όσκαρ, για πρώτη φορά στην ιστορία των βραβείων. Οι δύο βραβεύσεις είναι για διαφορετικές ταινίες. Το κοινό χειροκρότησε όρθιο την ηθοποιό, η οποία με συγκίνηση και πολύ χιούμορ ευχαρίστησε την οικογένειά της που την ώθησε να ακολουθήσει τα όνειρά της, καθώς και τις συνυποψήφιές της.

Ο Τζεφ Μπρίτζες τιμήθηκε με το βραβείο Όσκαρ Α’ Ανδρικού Ρόλου, το πρώτο στην πολύχρονη κινηματογραφική του σταδιοδρομία, για την ερμηνεία του ως μέθυσου τραγουδιστή της κάντρι, που τελικά βρίσκει τη λύτρωση, στην ταινία Crazy Heart.

Αδελφός του επίσης ηθοποιού Μπο Μπρίτζες και του κινηματογραφικού αστέρα Λόιντ Μπρίτζες, ο Τζεφ Μπρίτζες ήδη είχε προταθεί άλλες τέσσερις φορές για το Όσκαρ, όμως ποτέ άλλοτε δεν είχε φύγει από το Κόντακ Θίατερ με το χρυσό αγαλματίδιο.

Η αργεντίνικη ταινία «Το μυστικό στα μάτια της» βραβεύθηκε με το Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας. Η ταινία πραγματεύεται την ιστορία ενός συνταξιούχου εισαγγελέα τον οποίο βασανίζει μία παλαιά υπόθεση βιασμού μετά φόνου, της οποίας τον δράστη επιχειρεί να ανακαλύψει.

Ο Μάρκ Μπόουλ, για την ταινία «The Ηurt locker» και ο Τζέφρι Φλέτσερ, για τη «Μονάκριβη», βραβεύθηκαν με τα βραβεία Όσκαρ Πρωτότυπου και Διασκευασμένου Σεναρίου αντίστοιχα. Ο αμερικανός δημοσιογράφος Μαρκ Μπόουλ έγραψε το σενάριο της ταινίας μετά από πολύμηνη εμπειρία του σε μονάδα εξουδετέρωσης ναρκών του αμερικανικού στρατού.

Ο Φλέτσερ διακρίθηκε για τη διασκευή του βιβλίου Push της νεοϋορκέζας ποιήτριας Σαπφάιρ, το οποίο απέδωσε στην ταινία «Μονάκριβη». Στη Μονίκ απονεμήθηκε το Όσκαρ Β’ Γυναικείου Ρόλου, για την ερμηνεία της ως μητέρας στην ταινία «Μονάκριβη». Η Μονίκ, που είναι ιδιαίτερα γνωστή για τους κωμικούς ρόλους της και την τηλεοπτική της παρουσία, φερόταν ως η επικρατέστερη για το κινηματογραφικό αριστείο.

Στον αυστριακό ηθοποιό Κρίστοφ Βαλτζ απονεμήθηκε το Όσκαρ Β’ Ανδρικού Ρόλου, για την ερμηνεία του μοχθηρού Ναζιστή αξιωματικού Χανς Λάντα στην ταινία «Άδωξοι μπάσταρδοι».

Ο Βαλτζ, στο ντεμπούτο του σε ρόλο του Χόλιγουντ, θεωρείτο ευρέως ως ο επικρατέστερος για το Όσκαρ, καθώς είχε σαρώσει τα βραβεία στα διάφορα κινηματογραφικά φεστιβάλ πριν την απονομή.

Παράλληλα, η τρισδιάστατη ταινία «Ψηλά στον Ουρανό» ψηφίσθηκε και παρέλαβε το βραβείο Όσκαρ για την Καλλίτερη Ταινία Κινουμένων Σχεδίων, στην τελετή απονομής.

Η ταινία του σκηνοθέτη Πιτ Ντόκτερ αφηγείται τις περιπέτειες ενός γέρου κι ενός παιδιού που πετούν με ένα σπίτι δεμένο σε αερόστατο.


Βραβείο για τα σκηνικά του απέσπασε το Avatar, ενώ ο Mauro Fiore έλαβε το Όσκαρ φωτογραφίας για την ίδια ταινία, ευχαριστώντας και αυτός τον Cameron και το «όραμά του».

ΟιTom Ford και Sara Jessica Parker κλήθηκαν για να παραδώσουν το Όσκαρ κοστουμιών, το οποίο παρέλαβε η δύο φορές νικήτρια Sandy Powell για την ταινία The Young Victoria.

Ο Ben Stiller εμφανίστηκε επί σκηνής ως... Na'vi από την Πανδώρα για να παρουσιάσει το Όσκαρ καλύτερου μακιγιάζ, λέγοντας ότι δεν ξέρει γιατί ντύθηκε έτσι, αφού το Avatar δεν ήταν καν υποψήφιο. Αναρωτήθηκε, μάλιστα, μήπως έπρεπε να βάλει τα αυτιά του Captain Spock προς τιμή του Star Trek που ήταν υποψήφιο. Το βραβείο απέσπασε όντως το Star Trek.

Δύο βραβεία παρέλαβε ο Paul N.J. Ottosson για την ταινία Hurt Locker, ένα για το Ηχητικού μοντάζ (μαζί με τον Ray Beckett ) και ένα για τον Ήχο.

Βραβείο Οπτικών Εφέ κέρδισε -όπως αναμενόταν- το Avatar. «Να θυμάστε: ο κόσμος που ζούμε είναι τόσο εκπληκτικός όσο και αυτός που φτιάξαμε για σας», είπε ένας εκ των νικητών, αναφερόμενος προφανώς στη μανία του κόσμου με τον πλανήτη Πανδώρα.

Καλύτερο Ντοκιμαντέρ αναδείχθηκε το The Cove (Ο όρμος) του Ελληνοαμερικανού σκηνοθέτη Λούι Ψυχογιού. Το ντοκυμαντέρ δείχνει την ετήσια σφαγή 23.000 δελφινιών στο χωριό Ταϊτζί της Ιαπωνίας.

Το Όσκαρ Μικρού Μήκους Κινουμένων Σχεδίων απέσπασε η γαλλική ταινία Logorama. Στο Music by Prudence πήγε το βραβείο για Ντοκιμαντέρ Μικρού Μήκους, ενώ βραβείο Ταινίας Μικρού Μήκους στο The New Tenants.

Αφιέρωμα σε εμβληματικές ταινίες τρόμου έκαναν τα Όσκαρ υπό το βλέμμα ενός ενθουσιασμένου Tarantino.

Η Ακαδημία παρουσίασε επίσης ένα αφιέρωμα στον σκηνοθέτη και σεναριογράφο John Hughes, τον άνθρωπο που υπέγραψε μερικές από τις μεγαλύτερες κινηματογραφικές επιτυχίες της δεκαετίας του 1980. Ο Hughes πέθανε το 2009.


Κάθριν Μπίγκελοου, μια σκηνοθέτις έξω από τα συνηθισμένα:

Η Κάθριν Μπίγκελοου, που τιμήθηκε με το Όσκαρ σκηνοθεσίας για την ταινία "The Hurt Locker" είναι μια σκηνοθέτις έξω από τα συνηθισμένα, με λίγες ταινίες στο ενεργητικό της, αποκλειστικά έργα δράσης και αγωνίας.

Η 58χρονη σκηνοθέτις από την Καλιφόρνια, που γενικά αποφεύγει τις συνεντεύξεις και τις δημόσιες εμφανίσεις έδωσε μάχη για την προώθηση της ταινίας της.

Η απόφασή της να γυρίσει μια ταινία για το Ιράκ ήταν ριψοκίνδυνη αφού ανάλογες ταινίες δεν είχαν την καλύτερη υποδοχή από το κοινό και τους κριτικούς.

Το χαμηλού προϋπολογισμού "The Hurt Locker," γυρίστηκε στην Ιορδανία για να πλησιάζει το σκηνικό στην πραγματικότητα. Μάλιστα πολλές σκηνές γυριστηκαν κοντά στα ιρακινά σύνορα.

Η ανεξάρτητη αυτή παραγωγή, που επαινέθηκε και από τον αμερικανό υπουργό Αμυνας Ρόμπερτ Γκέιτς, κέρδισε την εκτίμηση του κοινού--εισπράξεις 21 εκατομμύρια δολάρια--κυρίως επειδή επικεντρώνεται στον ηρωισμό των αμερικανών στρατιωτών και όχι στην πολιτική.

Η Μπίγκελοου είναι μόλις η τέταρτη γυναίκα που προτείνεται για Οσκαρ σκηνοθεσίας και η πρώτη που το κερδίζει.

Σύμφωνα με το Κέντρο Μελέτης για τις Γυναίκες στην Τηλεόραση και τον Κινηματογράφο του πανεπιστημίου του Σαν Ντιέγκο, μόλις το 7% των 250 ταινιών που γυρίστηκαν το 2009 στις ΗΠΑ και τον Καναδά γυρίστηκαν από γυναίκες.

Παραδίδοντας το βραβείο στην Μπίγκελοου, η Μπαρμπαρα Στρέιζαντ τόνισε: "Λοιπόν, ήρθε η ώρα".

Η Μπίγκελοου από την πλευρά της είπε πως "αυτή είναι η στιγμή μιας ολόκληρης ζωής"."Θέλω να αφιερώσω το Οσκαρ στις γυναίκες και τους άντρες στρατιωτικούς που ρισκάρουν τις ζωές τους καθημερινά στο Ιράκ και το Αφγανιστάν και όλον τον κόσμο και εύχομαι να γυρίσουν ζωντανοί", επισήμανε.

Η Μπίγκελοου ήταν παντρεμένη με τον Τζέιμς Κάμερον από το 1989 ως το 1991. Μετά το διαζύγιό τους παρέμειναν φίλοι και συνεργάστηκαν στο σενάριο και την παραγωγή της ταινίας "Παράξενες Ημέρες" το 1995.

Αρχικά η Μπίγκελοου σπούδασε ζωγραφική πριν στραφεί στον κινηματογράφο σπουδάζοντας στο πανεπιστήμιο Κολούμπια της Νέας Υόρκης.

Με την πρώτη της ταινίας, "The loveless" (1982), στην οποία έκανε το ντεμπούτο του ο Γουίλιαμ Ντάφοε, έδειξε την προτίμησή της στις ταινίες με...αδρεναλίνη, χαρακτηριστικό των ανδρών σκηνοθετών.

Το 1991 γνωρίζει την πρώτη μεγάλη επιτυχία με την ταινία "Point Break" ("Στην Κόψη του Κύματος") με πρωταγωνιστή των Κιάνου Ριβς. "Με ελκύουν οι προκλητικές προσωπικότητες που αντιμετωπίζουν ακραίες καταστάσεις", είχε δηλώσει η Μπίγκελοου στο ABC.

Το 2002 γυρίζει την ταινία "Υποβρύχιο Κ19" με τον Χάρισον Φορντ και τον Λίαμ Νίσον, μια ταινία μεγάλου προϋπολογισμού, ένα πολιτικό θρίλερ την εποχή του Ψυχρού Πολέμου, που όμως ήταν εμπορική αποτυχία.

Η ίδια έχει παραδεχτεί πως η πορεία της στον κινηματογράφο μπορεί να λειτουργήσει ως παράδειγμα για τη νέα γενιά γυναικών στο Χόλιγουντ.

Μιλώντας στο περιοδικό Rolling Stone, είχε δηλώσει πως οι εμπειρίες της "δείχνουν στις νέες σκηνοθέτιδες ότι με επιμονή και λίγη τύχη, αυτό που θεωρείται απίθανο μπορεί να συμβεί".

Ο ίδιος ο Τζέιμς Κάμερον απέτισε φόρο τιμής στην πρώην σύζυγό του επισημαίνοντας πως είναι "πολύ περήφανος που ξεπέρασε τους άντρες".

Σύμφωνα με τον διάσημο σκηνοθέτη, η Κάθριν Μπίγκελοου "έχει περισσότερες τεχνικές γνώσεις και ικανότητες από πολλούς άντρες συναδέλφους της".



Αναλυτικά τα βραβεία έχουν ως εξής:

Όσκαρ καλύτερης ταινίας:
The Hurt Locker

Όσκαρ σκηνοθεσίας:
Kathryn Bigelow – The Hurt Locker

Όσκαρ Α' Ανδρικού ρόλου:
Jeff Bridges – Crazy Heart

Όσκαρ Α' Γυναικείου ρολου:
Sandra Bullock – The Blind Side

Όσκαρ Β' Ανδρικού ρόλου:
Christoph Waltz – Inglourious Basterds

Οσκαρ Β' Γυναικείου Ρολου:
Mo’Nique – Precious

Όσκαρ Πρωτότυπου Σεναρίου:
Mark Boal – The Hurt Locker

Όσκαρ Διασκευασμένου σεναρίου:
Geoffrey Fletcher – Precious

Όσκαρ Κινουμένων Σχεδίων:
Pixar’s Up

Όσκαρ ξενόγλωσσης Ταινίας:
El Secreto de Sus Ojos (Argentina)

Όσκαρ Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης :
Avatar

Όσκαρ Φωτογραφίας :
Mauro Fiore – Avatar

Όσκαρ καλύτερου Ντοκιμαντέρ:
The Cove

Όσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ Μικρού Μήκους:
Prudence

Όσκαρ καλύτερης ταινίας κινουμένων σχεδίων μικρού μήκους:
Logorama

Όσκαρ καλύτερης ταινίας μικρού μήκους:
The New Tenants

Όσκαρ Καλύτερων Οπτικών Εφέ:
Avatar

Όσκαρ Καλύτερων Κουστουμιών:
The Young Victoria

Όσκαρ Καλύτερου Μake-up:
Star Trek

Όσκαρ Καλύτερου Μοντάζ:
The Hurt Locker

Όσκαρ Καλύτερου Ήχου :
The Hurt Locker

Όσκαρ Καλύτερης Ηχητικής Επεξεργασίας:
The Hurt Locker

Όσκαρ Καλύτερης Μουσικής Επένδυσης:
Michael Giacchino – Pixar’s Up

Όσκαρ Καλύτερου Τραγουδιού:
“The Weary Kind” - Crazy Heart

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου θα διαγράφονται.