14.4.10

Πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία



    Η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου ανακοίνωσε ότι εισηγήθηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο τη νέα νομοθετική ρύθμιση που αφορά στο νέο σχολείο, "ξεκινώντας από τον πρωταγωνιστή του εκπαιδευτικού συστήματος που είναι ο εκπαιδευτικός".

    Σύμφωνα με την υπουργό, η πρόταση αφορά "ένα νέο προφίλ εκπαιδευτικού, με πιστοποιητικό παιδαγωγικής κατάρτισης, με ενιαίο τρόπο εισόδου, μόνο με ΑΣΕΠ και μεταβατική περίοδο για το δόκιμο εκπαιδευτικό ο οποίος θα αξιολογείται".

    Η κα Διαμαντοπούλου ανέφερε ότι είναι σημαντική επιλογή η αξιολόγηση, η οποία ξεκινά από το Σεπτέμβριο, αφορά δε το εκπαιδευτικό έργο και σημαίνει προγραμματισμό για κάθε σχολείο και δημόσια λογοδοσία στη σχολική κοινότητα και τους γονείς.

    Ερωτηθείσα, μετά τη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου, για τη βάση του 10, η Υπουργός ανακοίνωσε ότι καταργείται από φέτος, είναι άλλωστε, όπως είπε, προεκλογική δέσμευση της κυβέρνησης, η οποία έχει τεκμηριωθεί επί τέσσερα χρόνια σε συνέδρια και στην κοινοβουλευτική Ομάδα του ΠΑΣΟΚ και έχει παιδαγωγικούς και κοινωνικούς λόγους.

    Το σχέδιο νόμου του υπουργείου Παιδείας

    Αλλάζουν όλα στα σχολεία με το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που συζητήθηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο.

    Αυτό που ενδιαφέρει αυτή τη στιγμή μεγάλο μέρος του ελληνικού πληθυσμού, μια και επίκεινται οι πανελλαδικές εξετάσεις, είναι η κατάργηση του πλαφόν της βάσης του 10.

    «Σήμερα, τέσσερα χρόνια μετά την υιοθέτηση της ρύθμισης αυτής», σημειώνεται στο σχέδιο νόμου, «δεν υπάρχει καμιά ένδειξη ή μελέτη που να αποδεικνύει ότι η θέσπιση της βάσης του 10 πέτυχε στο ελάχιστο την άνοδο της ποιότητας σπουδών στο λύκειο ή τα τριτοβάθμια ιδρύματα. Δεν έχουμε καμιά ένδειξη ότι τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ έχουν σήμερα καλύτερους φοιτητές από αυτούς που είχαν μέχρι το 2006. Αντίθετα, έχουμε τμήματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, με καθηγητές και διοικητικό προσωπικό χωρίς αντικείμενο εργασίας και υποδομές που υπολειτουργούν, όταν μάλιστα δεκάδες χιλιάδες νέοι λόγω του συγκεκριμένου συστήματος προσφεύγουν σε "κολέγια" αλλά και σε κάθε είδους πανεπιστημιακά και τεχνολογικά ιδρύματα χωρών όλου του κόσμου. Με το νομοσχέδιο καταργείται ο περιορισμός της βάσης του 10, όπως αυτός θεσμοθετήθηκε».

    Σύμφωνα με αυτό, τρεις είναι οι ενότητές του:

    · Επείγουσες βελτιώσεις και παρεμβάσεις στη λειτουργία των ΑΕΙ · Δευτεροβάθμια Εκκλησιαστική Εκπαίδευση · Κέντρα Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης - Συμμόρφωση προς την ευρωπαϊκή νομιμότητα - Ενίσχυση του Ελέγχου Ποιότητας.

    Έτσι, αλλάζουν όλα στις προσλήψεις εκπαιδευτικών αφού για να συμμετέχει υποψήφιος εκπαιδευτικός σε πανελλήνιο διαγωνισμό για την είσοδό του στην Εκπαίδευση θα πρέπει να διαθέτει Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής Κατάρτισης.

    Οι εκπαιδευτικοί που θα προσλαμβάνονται σε όλα τα σχολεία οφείλουν να έχουν συγκεντρώσει τη βαθμολογική βάση σε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ. Σήμερα μόνο το 38% προσλαμβάνεται με ΑΣΕΠ και το 62% από πίνακες και περίπλοκα κριτήρια. Οι πίνακες αυτοί παύουν να τροφοδοτούνται στις 30 Ιουνίου 2010. Οι διαγωνισμοί θα διεξάγονται ανά διετία, θα είναι ανοιχτοί, δηλ. δεν θα προκηρύσσεται συγκεκριμένος αριθμός θέσεων. Θα ισχύσουν πάντως μεταβατικές διατάξεις για το πέρασμα από το σημερινό δαιδαλώδες σύστημα στο νέο σύστημα διορισμών μετά το 2012.

    Περιορίζεται ο θεσμός του ωρομίσθιου εκπαιδευτικού. Εισάγεται όμως ο θεσμός του αναπληρωτή με μειωμένο ωράριο, εάν το σύνολο των απαιτούμενων ωρών διδασκαλίας σε ένα ή περισσότερα σχολεία είναι λιγότερες από 16 ώρες.

    Εισάγεται διετής δοκιμαστική θητεία του νεοδιόριστου εκπαιδευτικού. Καθιερώνεται ο θεσμός του Μέντορα του νεοδιοριζόμενου. Η μονιμοποίηση θα γίνει έπειτα απο αξιολόγηση η οποία μπορεί να καταλήξει σε πρόταση μονιμοποίησης ή σε πρόταση μετάταξής του σε άλλη υπηρεσία του υπουργείου.

    Οι μεταθέσεις και οι αποσπάσεις περιορίζονται, αφού το σύστημα εξορθολογίζεται. Θεσπίζεται η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας. Στο τέλος κάθε σχολικής χρονιάς, θα συντάσσεται έκθεση αξιολόγησης όπου θα περιγράφεται η απόδοση της μονάδας, η εκτίμηση επιτυχιών, αποτυχιών, αδυναμιών, προβλημάτων. Κατάθεση προτάσεων βελτίωσης για την επόμενη σχολική χρονιά.

    Η δεύτερη ενότητα αναφέρεται στις παρεμβάσεις στη λειτουργία των ΑΕΙ.

    Έτσι, προωθείται ο εκσυγχρονισμός του συστήματος διανομής συγγραμμάτων. Ήδη, έχει δρομολογηθεί ανάπτυξη ηλεκτρονικού συστήματος διανομής συγγραμμάτων από τη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ. Στόχος είναι η έγκαιρη διανομή από το προσεχές ακαδημαϊκό έτος, ενώ με το ίδιο σύστημα έχει προβλεφθεί να γίνεται και η διανομή ηλεκτρονικών συγγραμμάτων όταν αυτά θα είναι έτοιμα.

    Μειώνεται από 30 σε 15 ο μέγιστος αριθμός των μελών των εκλεκτορικών σωμάτων για εκλογή μελών ΔΕΠ. Αυτό άλλωστε είχε ζητηθεί από τους πρυτάνεις, ενώ προβλέπεται και η συμμετοχή σε συνεδριάσεις εκλεκτορικών σωμάτων μέσω τηλεδιάσκεψης προκειμένου να μειωθεί περαιτέρω το κόστος μετακίνησης και ο διατιθέμενος χρόνος των εξωτερικών εκλεκτόρων.

    Στο θέμα των μετεγγραφών φοιτητών-σπουδαστών, προτείνεται ρύθμιση με την οποία επιχειρείται η εξισορρόπηση του αριθμού των μετεγγραφόμενων φοιτητών και σπουδαστών, μέσω της ορθολογικότερης κατανομής τους στα ομοειδή τμήματα.

    Με το πολυνομοσχέδιο ρυθμίζονται θέματα εκκλησιαστικής εκπαίδευσης (δευτεροβάθμιας). Έτσι, καταργούνται ή συγχωνεύονται ορισμένα από τα εκκλησιαστικά λύκεια και εκτιμάται ότι θα υπάρξει εξοικονόμηση τουλάχιστον 1,5 εκατ. ευρώ το χρόνο. Να σημειωθεί ότι σήμερα οι υφιστάμενες δομές είναι: 10 γυμνάσια - 17 λύκεια με 218 και 481 μαθητές, αντίστοιχα. Κόστος λειτουργίας ανά μαθητή είναι 16.500 ευρώ, όταν ό μέσος όρος στον ΟΟΣΑ είναι 5.000 ευρώ το χρόνο.

    Σχετικά με τα κολέγια και το ιδρυτικό νόμο του 2008, σημειώνεται στο πολυνομοσχέδιο ότι ο νόμος αυτός απετέλεσε αντικείμενο κριτικής εξέτασης στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή η οποία έχει εκφράσει αντιρρήσεις για τη συμβατότητα των διατάξεών του. Αντί οποιασδήποτε άλλες ενέργειας, η προηγούμενη κυβέρνηση «προχώρησε στην εσπευσμένη χορήγηση αδειών λειτουργίας "κολεγίων" στη χώρα μας με βάση αυτό το αμφισβητούμενο θεσμικό πλαίσιο».

    Ιδιαίτερα τονίζεται ότι: «Ήδη το δεδομένο της χορηγήσεως μη νομίμων αδειών λειτουργίας σε σειρά κολεγίων (κατά την ομόφωνη γνωμοδότηση της Ολομέλειας του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους) γεννά την ανάγκη σύννομης χορηγήσεως νέων αδειών με έρεισμα ένα νέο θεσμικό πλαίσιο, στο πλαίσιο της κοινοτικής νομιμότητας, ώστε να υπάρξει επιτέλους σαφές, μη αμφισβητούμενο καθεστώς λειτουργίας βάσει προδιαγραφών και ελέγχου. Με το παρόν νομοσχέδιο κινούμεθα στην κατεύθυνση αποκατάστασης των αρχών της ελεύθερης παροχής υπηρεσιών και ελεύθερης εγκατάστασης που ζητά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η οποία θα συνδυασθεί, κατά τη θέσπιση του νέου νόμου, με την ενίσχυση του εθνικού ελέγχου στην πιστοποίηση των μεταλυκειακών αυτών ιδρυμάτων, ώστε η λειτουργία τους, τελικώς, να ισορροπεί μεταξύ των κοινοτικών και εθνικο-συνταγματικών επιταγών».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου θα διαγράφονται.