17.9.10

Συρρέουν στα εξειδικευμένα συνεργεία για να μετατρέψουν τα αυτοκίνητα σε υγραεριοκίνητα

Σαν...από μηχανής θεό για την τσέπη τους βλέπουν οι Έλληνες ιδιοκτήτες αυτοκινήτων την αντικατάσταση της «τσουχτερής» πλέον βενζίνης από το υγραέριο. Τι κι αν επιβλήθηκε πλαφόν στο κόστος της βενζίνης; Η τιμή της εξακολουθεί να κινείται σε υψηλά επίπεδα, διαρκούσης μάλιστα της οικονομικής κρίσης, που οδηγεί τους καταναλωτές σε περικοπές, όχι πλέον στα πολυτελή, αλλά στα απαιραίτητα.


Με τα υφιστάμενα, λοιπόν, δεδομένα οι Έλληνες καταναλωτές συρρέουν στα εξειδικευμένα συνεργεία τοποθέτησης συσκευής υγραερίου (LPG) στα ΙΧ τους και ζητούν να μπουν σε σειρά προτεραιότητας, προκειμένου να κάνουν την μετατροπή, που θα τους συρρικνώσει το κόστος μετακίνησης.

Όπως τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο εκπρόσωπος της «Auto Gas Υγραεριοκίνηση», Κωνσταντίνος Μπίρμπος, η ζήτηση για την τοποθέτηση υγραερίου έχει αυξηθεί κατά 500% και η αναμονή για την τοποθέτηση του συγκεκριμένου συστήματος φτάνει και τους πέντε μήνες. Ενδεικτικό της διείσδυσης του υγραερίου στην αυτοκίνηση είναι το γεγονός ότι οι πολλοί εκ των καταναλωτών δεν ενδιαφέρονται για το κόστος της μετατροπής.

«Εκείνο που τους ενδιαφέρει είναι το... τετράτροχό τους όνειρο να τους κοστίζει λιγότερο. Και μάλιστα, υπάρχουν και καταναλωτές πανάκριβων οχημάτων, που έχουν σπεύσει να κάνουν χρήση του LPG», δηλώνει ο κ. Μπίρμπος. Το κόστος της μετατροπής κυμαίνεται μεταξύ 1.200 και 3.000 ευρώ, ανάλογα με τους κυλίνδρους και την ιπποδύναμη του αυτοκινήτου. Σχολιάζοντας τις εικασίες ότι το υγραέριο μειώνει την ιπποδύναμη αυτοκινήτου, ο κ. Μπίρμπος σημειώνει ότι με την τοποθέτηση συστήματος 5ης γενιάς η ιπποδύναμη αυξάνεται.

Εγκατάσταση

Εκείνο, που αρχικά θα πρέπει να γνωρίζει ο κάτοχος ΙΧ, που επιθυμεί να βάλει στη ζωή του το υγραέριο, είναι πως μετά τη «διασκευή του οχήματος», θα έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιεί και τη δεξαμενή της βενζίνης, εκτός από εκείνη του υγραερίου. Η αυτονομία του οχήματός του, δηλαδή, θα διπλασιαστεί και εκείνος θα έχει τη δυνατότητα επιλογής καυσίμου κατά την ώρα της κίνησης. Η μετατροπή είναι απλή και η διαδικασία διαρκεί από 4 έως 6 ώρες. Τα καταλυτικά οχήματα μετατρέπονται άμεσα σε υγραεριοκίνητα, ενώ για όσα κινούνται με super βενζίνη απαιτείται η μετατροπή τους κατ' αρχάς σε καταλυτικά και ακολούθως σε υγραεριοκίνητα.

Η εργασία γίνεται από έναν μηχανικό που θα πρέπει να έχει άδεια ασκήσεως επαγγέλματος του Ν.1575/1985 με ειδικότητα τεχνίτη συστημάτων υγραερίου. Μετά την εγκατάσταση του συστήματος του υγραερίου ο μηχανικός υποχρεούται να παραδώσει στον κάτοχο του αυτοκινήτου αντίγραφο υπεύθυνης δήλωσης του Ν.1599/1986, με την οποία ενημερώνει το ΚΤΕΟ πως η διασκευή έγινε σύμφωνα με τις προϋποθέσεις του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών. Στη συνέχεια, το αυτοκίνητο περνάει από τεχνικό έλεγχο σε ΚΤΕΟ και αν διαπιστωθεί πως η εργασία έγινε πράγματι με βάση τους κανόνες του Υπουργείου, συμπληρώνεται στην άδεια κυκλοφορίας η χρήση υγραερίου ως καυσίμου κίνησης.

Μετατροπή ή εργοστασιακό αυτοκίνητο;

Στην Ελλάδα σχεδόν όλα τα αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν ως καύσιμο το υγραέριο έχουν περάσει από ειδική μετατροπή σε εξειδικευμένα κέντρα. Μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Opel ή η Fiat, που παράγουν μοντέλα με καύσιμο υγραέριο ή φυσικό αέριο, δέχονται σπανίως παραγγελία από την Ελλάδα.

Ο κ. Μπίρμπος καλεί τους Έλληνες καταναλωτές να είναι πολύ επιφυλακτικοί με τις εταιρίες, που αναλαμβάνουν τέτοιες μετατροπές, υπογραμμίζοντας ότι θα πρέπει να αναζητούν γι αυτή την εργασία πιστοποιημένα συνεργεία, τα οποία στην Αθήνα δεν είναι περισσότερα από 20. Η αναζήτηση φθηνότερων λύσεων από μη πιστοποιημένα κέντρα εγκυμονεί κινδύνους για τον κάτοχο του οχήματος. Όπως τονίζεται, εξαρτήματα από χώρες, όπως Βουλγαρία, Τουρκία κ.λπ. δεν φέρουν τις απαραίτητες πιστοποιήσεις ασφάλειας από την ΕΕ και καλό είναι να αποφεύγονται τέτοιες επιλογές.

Την ευνοϊκή συγκυρία για τη διεύρυνση της ελληνικής αγοράς στον τομέα της υγραεριοκίνησης, σπεύδουν, πάντως, να αξιοποιήσουν κάποιες ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες τροφοδοτούν τις αντιπροσωπίες τους στην Ελλάδα με τα...όπλα της μετατροπής. Ήδη, η Subaru, κυκλοφορεί στην αγορά μοντέλο της με καύσιμο το υγραέριο, προσφέροντας στην εισαγωγική της εταιρία τη δυνατότητα να αναλαμβάνει τη μετατροπή, κατόπιν επιθυμίας του πελάτη.

Υγραέριο και Οικονομία

Ιδιαίτερη μνεία κάνει ο κ. Μπίρμπος στην οικονομία που συνεπάγεται για τον καταναλωτή από τη χρήση του υγραερίου. Αν, λοιπόν, υποτεθεί πως κάποιος διανύει 1.000 χλμ. τον μήνα, τότε το κόστος για βενζίνη είναι περίπου 150 ευρώ. Με αυτοκίνητο, που χρησιμοποιεί LPG, η μηνιαία δαπάνη υπολογίζεται σε 67 ευρώ. Σε ετήσια βάση, αν ο οδηγός διανύει 10.000 χλμ. δαπανά περίπου 1.500 ευρώ με βενζίνη, ενώ με το υγραέριο θα δαπανά 670 ευρώ. Στο παράδειγμα υπολογίζεται η τιμή βενζίνης στο 1,50 ευρώ και του LPG στα 0,67 ευρώ.

Ο Βασίλης Μάγγος, υπεύθυνος τεχνικής ενημέρωσης της NGV Autogas, προσθέτει πως εκτός από τη μειωμένη κατανάλωση και τη φιλικότητα προς το περιβάλλον, τα σέρβις είναι πολύ πιο αραιά σε σχέση με τα βενζινοκίνητα και διασφαλίζουν την αξιοπιστία του συστήματος. Επιπλέον, τονίζει πως η υγραεριοκίνηση γνωρίζει τεράστια απήχηση στην ελληνική αγορά και πως όποιος ενδιαφέρεται γι αυτήν, θα πρέπει να δώσει ιδιαίτερη προσοχή στο συνεργείο, που θα κάνει την εγκατάσταση (να διαθέτει την απαραίτητη τεχνογνωσία, εμπειρία κ.α.), ώστε να παρέχει εγγύηση για τις συσκευές, τα όποια πιστοποιητικά και τη νόμιμη δήλωση του αυτοκινήτου, ως χρήσεως διπλού καυσίμου.

Υγραέριο και Ασφάλεια

Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ για τα οφέλη του υγραερίου, ο εξειδικευμένος σε θέματα τεχνολογίας συντάκτης αυτοκινήτου του περιοδικού Car & Driver, Νίκος Μαρινόπουλος, επισημαίνει ότι ο κινητήρας που δουλεύει με υγραέριο LPG χρειάζεται service σε πιο αραιά χρονικά διαστήματα και έχει λιγότερες φθορές, λόγω του καθαρότερου καυσίμου, το οποίο δεν αφήνει υπολείμματα.

Σε ό,τι αφορά την ασφάλεια των επιβατών τονίζει πως υπάρχει μια αντίληψη -θύματα της οποίας είμαστε αρκετοί- ότι το υγραέριο δεν είναι ασφαλές, ότι σε περίπτωση σύγκρουσης είναι δυνατή η πρόκληση έκρηξης με καταστροφικές συνέπειες. Κάθε άλλο. Το υγραέριο είναι απόλυτα ασφαλές. Ασφαλέστερο ακόμη κι από τη βενζίνη.

Οι δεξαμενές υγραερίου, σύμφωνα με Crash Tests, αντέχουν σε μεγαλύτερες παραμορφώσεις από αυτές που υφίσταται ένα όχημα κατά τη διάρκεια ακόμα και της πιο δυνατής σύγκρουσης. Επιπλέον, διαθέτουν ειδική βαλβίδα ανακούφισης της πίεσης, που δεν επιτρέπει τη διάρρηξη της δεξαμενής. Τέλος, έχουν ηλεκτρομαγνητική βαλβίδα διακοπής παροχής καυσίμου σε περίπτωση απώλειας πίεσης ή έλλειψής του. Τα βενζινοκίνητα οχήματα δεν διαθέτουν τέτοιου είδους αυτοματισμό.

Αέριο στον Κόσμο

Η χρήση του υγραερίου, ως καυσίμου φιλικού προς το περιβάλλον, για την κίνηση οχημάτων αποκτά διευρύνεται διαρκώς. Η υγραεριοκίνηση έχει αναγνωριστεί εδώ και πολλά χρόνια ως απάντηση στην προσπάθεια αναζήτησης εναλλακτικών καυσίμων. Το υγραέριο είναι το πιο σημαντικό και αποδεκτό εναλλακτικό καύσιμο στον τομέα του αυτοκινήτου.

Με υγραέριο κινούνται στην Ιταλία ένα εκατομμυρίο οχήματα, στην πρωτεύουσα της Αυστρίας 400 λεωφορεία, στην πρωτεύουσα της Δανίας 200 λεωφορεία, στην Αυστραλία 500.000 οχήματα, στο Ηνωμένο Βασίλειο 40.000 οχήματα, ενώ τα ταξί στην Ιαπωνία κινούνται με υγραέριο σε ποσοστό το 90%.

Όπως επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Μπίρμπος στο εξωτερικό υπάρχουν κίνητρα για την υγραεριοκίνηση και δίδονται, είτε ως επιδότηση της συσκευής, είτε ως δωρεάν διέλευση στα διόδια, είτε ως έκπτωση στον φόρο. Αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα εκτιμάται ότι πάνω από 3.000 οχήματα χρησιμοποιούν το υγραέριο και αν κρίνουμε την ζήτηση, που διαμορφώνεται, είναι βέβαιο ότι το νούμερο αυτό θα εκτοξευτεί το επόμενο διάστημα. Για την εξυπηρέτηση των οδηγών, των οποίων τα οχήματα κινούνται με υγραέριο, λειτουργούν 25 πρατήρια, ενώ έχουν κατατεθεί αιτήσεις για τη λειτουργία και άλλων.

«Έβαλα αέριο και σώθηκα»

Κάτοχος τζιπ 3.500 κυβικών και οδηγός μεγάλων αποστάσεων, ο Θανάσης Αδαμόπουλος, επέλεξε για το αυτοκίνητό του τη χρήση υγραερίου.

«Για κάθε γέμισμα του ρεζερβουάρ των 60 λίτρων χρειαζόμουν 88 ευρώ με τιμή βενζίνης στα 1,47. Πλέον, χρειάζομαι για τα 60 λίτρα 40 ευρώ. Πάω στη Ζαχάρω και γυρίζω με 40 ευρώ. Είμαι πολύ ευχαριστημένος και δεν αποτελεί πλέον πρόβλημα η μετακίνησή μου στην πατρίδα μου. Με τη βενζίνη στα σημερινά επίπεδα πήγαινα στο χωριό μου μία φορά το μήνα. Όταν μας έκαναν "πλύση εγκεφάλου" για τα τετρακίνητα αυτοκίνητα, κανείς δεν μας είπε ότι κατανάλωναν βενζίνη 15 λίτρων, ούτε μας προϊδέαζαν για την τρελή κούρσα ανόδου των καυσίμων. Πλέον μου έφυγε ο βραχνάς της μετακίνησης».

Διατυπώνει, ωστόσο επιφυλάξεις, για «το κόστος της μετατροπής, στη δεδομένη χρονική συγκυρία», γεγονός που τον ανάγκασε να καλύψει το έξοδο με δόσεις.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου θα διαγράφονται.