5.11.10

Μεγάλη ρύπανση από την αφισοκόλληση και σε αυτές τις εκλογές - Τί προβλέπει ο νόμος

Προεκλογική περίοδος στην Ελλάδα και παρότι η αφισοκόλληση απαγορεύεται βάσει νόμου, υποψήφιοι για τους κορυφαίους αυτοδιοικητικούς ρόλους, δεν πτοούνται. Υπάρχουν δε περιφέρειες της πρωτεύουσας, όπου η κατάσταση ξεπερνά κάθε λογική.


Από τοίχους, στύλους ηλεκτροδότησης, υπόστεγα πρόσωπα και συνθήματα καλούν τους ψηφοφόρουν να ενισχύσουν τον συνδυασμό, ο οποίος θα τους «χαρίσει» το καλύτερο και καθαρότερο περιβάλλον.

Εδώ, δεν ισχύει το «δάσκαλες που δίδασκες...», διότι πως άραγε θα γίνει γίνει η δέσμευση πραγματικότητα, όταν ο ίδιος ο δεσμευόμενος παραβιάζει τον νόμο και ρυπαίνει ασύστολα, όχι μόνο θυσιάζοντας τόνους χαρτιού -και άρα πολύτιμο δασικό πλούτο- αλλά χρησιμοποιώντας και κόλλα, που είναι ιδιαίτερα ρυπογόνα.

Να μη μιλήσει κανείς για αισθητικό μέρος της υπόθεσης, καθώς αφίσες και αφισέτες κολλούνται στα πιο απίθανα σημεία, καταστρέφοντας κάθε ίχνος αισθητικής, είτε με ατυχείς φωτογραφίσεις, είτε με άστοχα συνθήματα.

Οι δήμοι έχουν το δικαίωμα παραχώρησης ορισμένων σημείων, που ενοικιάζονται σε μεγάλες διαφημιστικές εταιρίες για προεκλογική ή εμπορική διαφήμιση. Υπάρχουν, ωστόσο, οι μικρότερες διαφημιστικές, οι οποίες έναντι μικρότερων χρηματικών ποσών αναλαμβάνουν τη δουλειά και γεμίζουν τις πόλεις με αφίσες και προεκλογικά φυλλάδια.

Το ΑΠΕ-ΜΠΕ απευθύνθηκε στα επιτελεία όλων των συνδυασμών της Αττικής, που παίρνουν μέρος στις περιφερειακές εκλογές, ζητώντας απόψεις για το φαινόμενο της ρύπανσης από την αφισοκόλληση. Ως εκ τούτου:

# Ο συνδυασμός «Αττική. Με έργο πάμε μπροστά - Γιάννης Σγουρός» δεν επέλεξε αφισοκόλληση, ούτε ανάρτηση πανό, καθώς -όπως επισημαίνουν τα μέλη του επικοινωνιακού επιτελείου- οι ενέργειες αυτές είναι εκτός του νόμου. Υπογραμμίζουν πως «η προβολή του συνδυασμού και των θέσεών του θα γίνει μέσα από συνεντεύξεις στα ραδιοτηλεοπτικά μέσα ενημέρωσης», καθώς «δεν υπάρχουν τα χρήματα για διαφημιστική καμπάνια, σε μια εποχή δύσκολη για τη χώρα και τους πολίτες».

# Ούτε ο συνδυασμός του Βασίλη Κικίλια «Αττική - Νέα Προοπτική» προτίθεται να προβεί σε αφισοκόλληση, «εκτός από ορισμένες αφίσες, που θα τοποθετηθούν στα προκαθορισμένα από τους δήμους σημεία», τονίζουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, οι συνεργάτες του υποψήφιου περιφερειάρχη και προσθέτουν: «Είναι κρίμα να προκαλούμε σε εποχή οικονομικής κρίσης τους πολίτες με περιττά έξοδα για την προβολή».

# Από τον συνδυασμό «Λαϊκή Συσπείρωση», με επικεφαλής τον Θανάση Παφίλη, υπογραμμίζουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι «για το ΚΚΕ και τη "Λαϊκή Συσπείρωση" η αφίσα, όπως και το πανό, είναι μέσα που συμβάλλουν στην ενημέρωση των εργαζομένων για τις θέσεις και τη δράση μας. Εμείς δεν θέλουμε τις πόλεις αποστειρωμένες από την πολιτική, τη λαϊκή δράση και καμία απαγόρευση δεν πρόκειται να μας αποτρέψει από τη χρήση τους. Η κυβέρνηση και οι δήμαρχοι, που υποστηρίζουν το αντίθετο, έχουν τις πόλεις πνιγμένες στην ανεργία, τα σκουπίδια, τη φτώχεια. Αυτά δεν θεωρούν ότι χαλάνε τη βιτρίνα».

«Βάσει νόμου η αφισοκόλληση απαγορεύεται. Αυτό που έκαναν ορισμένοι συνδυασμοί είναι παράνομο», τονίζει στο ΑΠΕ -ΜΠΕ ο Δημήτρης Γερογιάννης, συνεργάτης στον τομέα Επικοινωνίας του Άδωνι Γεωργιάδη, επικεφαλής του συνδυασμού «Αττική Οδός» και προσθέτει: «Εμείς θα τοποθετήσουμε αφίσες μόνο στα σημεία, που ορίζουν οι δήμοι. Δυστυχώς, όμως, αρκετοί συνδυασμοί παίζουν κάτω από τη ζώνη, αν και πιστεύουμε ότι ο κόσμος περισσότερο ενοχλείται από την αφισοκόλληση παρά εντυπωσιάζονται».

Τις περισσότερες βολές για τη στάση του στην προεκλογική περίοδο έχει συγκεντρώσει ο Αλέξης Μητρόπουλος και ο συνδυασμός του «Αττική Συνεργασία - Όχι στο Μνημόνιο».

Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Τάσος Κορωνάκης, μέλος της ομάδας επικοινωνίας του συνδυασμού, σημειώνει πως «η αφισοκόλληση είναι από τα ελάχιστα μέσα που έχουμε για να προβάλλουμε τον συνδυασμό και τις θέσεις μας και είναι από τις παραδοσιακές μεθόδους, που χρησιμοποιεί η Αριστερά για να προβάλλει τις απόψεις της, αφού είναι αποκλεισμένη από τα ηλεκτρονικά μέσα. Είναι παράλογο να ποινικοποιείται η αφισοκόλληση της Αριστεράς, όταν ο πρωθυπουργός δίνει διακαναλική συνέντευξη δύο και πλέον ωρών για να μας πείσει να ψηφίσουμε τους συνδυασμούς, που στηρίζει η κυβέρνηση και το ΠΑΣΟΚ».

Υποστηρίζει, ακόμη, ότι η αφισοκόλληση ρυπαίνει λιγότερο από τα χιλιάδες φυλλάδια, που θα μοιράσουν οι υποψήφιοι όλων των συνδυασμών, τονίζοντας ότι «εμείς επιλέξαμε, σε μία εποχή που η οικονομική κρίση χτυπάει τη χώρα και τους πολίτες, να προβληθούμε με το ελάχιστο κόστος, γιατί δεν έχουμε άπειρο χρήμα».

Ο συνδυασμός «Αττική Γη» του Γρηγόρη Ψαριανού χρησιμοποιεί τις προκαθορισμένες θέσεις, που παραχωρούνται από τους δήμους «και τίποτα περισσότερο», λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο υποψήφιος αντιπεριφερειάρχης Πειραιά, Γεράσιμος Γεωργάτος.

Μικρό αριθμό αφισών, 200 έως 300, προβλέπουν ότι θα χρησιμοποιήσει για την προεκλογική περίοδο ο συνδυασμός «Αττική Οικολογική Απάντηση» του Κώστα Διάκου, οι συνεργάτες του.

Όπως τονίζει ο υποψήφιος αντιπεριφερειάρχης Γιάννης Τσιρώνης, οι αφίσες αυτές θα χρησιμοποιηθούν τόσο για να «ντύσουν» τα περίπτερά και τα εκλογικά κέντρα του συνδυασμού, όσο και να τοποθετηθούν στις προκαθορισμένες, από τους δήμους, θέσεις. Προσθέτει ότι ο συνδυασμός έχει ήδη αναρτήσει μικρά πανό στους δρόμους, τα οποία θα μαζέψει μόλις ολοκληρωθούν οι εκλογές.

«Εμείς δεν κάνουμε αφισοκόλληση, γιατί δεν το επιτρέπει ο νόμος, αλλά και γιατί δεν υπάρχει λόγος περιττών εξόδων», σημειώνει ο Γιώργος Παπάζογλου, συνεργάτης του Γιάννη Δημαρά και του συνδυασμού «Άρμα Πολιτών». Οι συνεργάτες του υποψηφίου περιφερειάρχη επέλεξαν να προβάλουν τον συνδυασμό με αφίσες, που τοποθετήθηκαν στις προκαθορισμένες από τους δήμους θέσεις κατά την κεντρική συγκέντρωση του συνδυασμού.

Τι λέει ο νόμος

Στις διατάξεις του Ν.2946/01 εμπίπτει το ζήτημα της αφισοκόλλησης και η παράβαση των άρθρων του συνιστά αδίκημα το οποίο κατά περίπτωση προβλέπει πρόστιμα και ποινές φυλάκισης.

Βάσει του συγκεκριμένου νόμου, στην έννοια της υπαίθριας διαφήμισης περιλαμβάνεται η υπαίθρια και δημόσια προβολή με κάθε τρόπο και μέσο, μηνυμάτων κάθε μορφής, για την προώθηση εμπορικών και επαγγελματικών σκοπών, ή άλλων συναφών δραστηριοτήτων.

Διευκρινίζεται δε ότι υπαίθριες διαφημίσεις κατά την παραπάνω έννοια συνιστούν ιδίως:

α. Οι έντυπες, οι χειρόγραφες, οι φωτεινές ή φωτιζόμενες και οι ηλεκτρονικές ή άλλες διαφημίσεις σε κοινόχρηστους, δημοτικούς ή κοινοτικούς χώρους και σε ιδιωτικά κτήρια, ή οικόπεδα.

β. Οι διαφημίσεις από τον αέρα, με οποιονδήποτε τρόπο ή μέσο.

γ. Οι διαφημίσεις σε χώρους σιδηροδρομικών, λιμενικών και αεροπορικών σταθμών, σε στάδια και γήπεδα, σε οχήματα σιδηροδρόμων, τροχιοδρόμων, ηλεκτροκινήτων αυτοκινήτων και κάθε τύπου δημόσιας χρήσης οχημάτων ή στην εξωτερική επιφάνειά τους, σε στέγαστρα αφετηριών ή στάσεων αναμονής επιβατών, αστικών και υπεραστικών συγκοινωνιών και σε περίπτερα.

Κατά τις διατάξεις του άρθρου 2 του νόμου, η προβολή υπαίθριας διαφήμισης απαγορεύεται στους εξής χώρους:

α. Σε αρχαιολογικούς χώρους, ιστορικούς τόπους και στις ζώνες προστασίας γύρω από αυτούς, σε παραδοσιακούς οικισμούς, στον περιβάλλοντα χώρο τους, καθώς και σε τόπους που χαρακτηρίζονται ως ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, σύμφωνα με τις διατάξεις που ισχύουν κάθε φορά.

β. Σε μνημεία, στον περιβάλλοντα χώρο τους ή και στις ζώνες προστασίας τους και παραδοσιακά κτήρια.

γ. Σε κτήρια στα οποία στεγάζονται δημόσιες υπηρεσίες και υπηρεσίες των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης και άλλων νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου.

δ. Σε κοιμητήρια, κτήρια ναών κάθε θρησκείας και δόγματος, καθώς και στον περιβάλλοντα χώρο τους.

ε. Σε επιφάνειες τεχνικών έργων φορέων του δημόσιου τομέα, όπως αυτός προσδιορίζεται στο άρθρο 14 παρ. 1 του Ν. 2190/1994 (ΦΕΚ 28 Α΄), όπως τοίχοι αντιστήριξης, γέφυρες, σήραγγες, το κατάστρωμα δρόμων και πεζοδρομίων, καθώς και στύλοι και υποσταθμοί εγκαταστάσεων κοινής ωφέλειας.

στ. Σε στοές κτηρίων.

ζ. Σε πινακίδες δημόσιας πληροφόρησης, σε πινακίδες οδικής σήμανσης και στους φωτεινούς σηματοδότες οδικής κυκλοφορίας.

Οι κυρώσεις για τις παραβάσεις μίας εκάστης των διατάξεων του νόμου κι εφόσον δεν έχει εξασφαλισθεί ειδική άδεια -όπου αυτή προβλέπεται- συνεπάγεται διαφορετικές ποινές φυλάκισης, που φτάνουν τους έξι μήνες, αλλά και χρηματικά πρόστιμα, που αγγίζουν και τα 3 εκατ. ευρώ.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ (του Θ.Μέτσιου)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου