Τη δυνατότητα να σπουδάσουν στα ανώτατα και ανώτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα οι απόφοιτοι των ιδιωτικών κολλεγίων και ΙΕΚ, προβλέπει το νέο νομοσχέδιο για την ανάπτυξη της δια βίου μάθησης που συζητείται στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.
Συγκεκριμένα, εαν ένας νέος έχει τελειώσει ένα Ινστιτούτο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, έχει , ενδεχομένως, παρακολουθήσει και σεμινάρια σε ένα γνωστικό αντικείμενο θα μπορεί, παίρνοντας τις πιστωτικές μονάδες που απαιτούνται , ακόμη και να εγγράφεται σε μία σχολή των ΤΕΙ, που έχει σχέση όμως με τις γνώσεις που έχει πιστοποιήσει.
Το σύστημα των πιστωτικών μονάδων, το οποίο υπάρχει σε πολλά εκπαιδευτικά συστήματα του εξωτερικού, εφαρμόζεται και εξυπηρετεί την κινητικότητα στις σπουδές αλλά και τη δυνατότητα να σπουδάζει και να αποκτά γνώσεις ο πολίτης σε οποιαδήποτε ηλικία.
Σε κάθε περίπτωση, το υπουργείο θα ορίσει πόσες μονάδες θα έχει κάθε γνώση και θα ορίζει και το σύνολο των μονάδων βάσει των οποίων θα μπορεί να προχωρεί στις σπουδές του. Άλλωστε για πρώτη φορά στην Ελλάδα μπαίνει ένα περίγραμμα και συστηματοποιείται ένας τομέας για τις γνώσεις των πολιτών που μέχρι τώρα δεν είχαν πιστοποίηση και συνεπώς αξιοποίηση. Με αυτόν τον τρόπο άλλωστε “σπάνε τα σύνορα” των περιχαρακωμένων βαθμίδων εκπαίδευσης και ανοίγουν τα σύνορα της γνώσης και της πρόσβασης στην εκπαίδευση και την κατάρτιση , όπως λένε αρκετοί εκπαιδευτικοί.
Να σημειωθεί ότι , εκτός των άλλων , οι πιστοποιημένες γνώσεις θα βοηθούν τον κάθε εργαζόμενο να εξελιχθεί μισθολογικά και επαγγελματικά.
Σύμφωνα με το άρθρο 18 στα κίνητρα που δίδονται περιλαμβάνεται :“ Η σύνδεση προγραμμάτων της μη τυπικής εκπαίδευσης με το σύστημα της τυπικής εκπαίδευσης μέσω σπονδυλωτών και πιστοποιημένων προγραμμάτων μάθησης τα οποία παρέχουν τη δυνατότητα αναγνώρισης, άθροισης και μεταφοράς πιστωτικών μονάδων εκπαίδευσης από το ένα σύστημα στο άλλο”.
Στην μη τυπική εκπαίδευση ανήκουν φορείς όπως τα δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ, τα ΚΕΚ, τα Κέντρα Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης, τα Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών, τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, τα Κέντρα Εκπαίδευσης Ενηλίκων, Σχολές υπαγόμενες σε διάφορα υπουργεία κλπ.
Στην τυπική εκπαίδευση ανήκουν η πρωτοβάθμια, η δευτεροβάθμια και η ανώτατη εκπαίδευση.
Η συζήτηση του νομοσχεδίου
Μείζονα εθνική επιλογή της κυβέρνησης που εφαρμόζεται με ένα εθνικό πρόγραμμα δράσης χαρακτήρισε η υπουργός Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου το νομοσχέδιο στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής.
Παράλληλα απέρριψε τις αιτιάσεις σύσσωμης της αντιπολίτευσης που δήλωσε ότι το καταψηφίζει επί της αρχής, κάνοντας λόγο για πρόχειρο και γεμάτο ασάφειες νομοσχέδιο, τονίζοντας την ανάγκη να συνδεθεί η εκπαίδευση με την κατάρτιση και την οικονομία και ταυτόχρονα να μπουν κανόνες ώστε να οργανωθεί σωστά, με αξιοκρατία και διαφάνεια ο χώρος αυτός.
«Το νομοσχέδιο δεν έχει σχέση ούτε με το ΔΝΤ ούτε με τις επιταγές της Λισσαβόνας αλλά είναι βασική επιλογή της κυβέρνησης όπως ακριβώς δεσμεύτηκε προεκλογικά. Στόχος μας είναι να αναγνωρίσουμε τα προσόντα, να πιστοποιηθούν οι φορείς εκπαίδευσης και να υπάρχουν κανόνες για το πώς παρέχεται αυτή η εκπαίδευση», υπογράμμισε η υπουργός Παιδείας.
Ακόμα, η κ Διαμαντοπούλου διευκρίνισε ότι δεν αλλάζει τίποτα στο καθεστώς των μεταγραφών για τους πολύτεκνους ενώ, υπεραμύνθηκε της ρύθμισης που προβλέπει κατάργηση του ΟΕΕΚ και την αντικατάσταση του από τον Εθνικό Οργανισμό Πιστοποίησης Προσόντων (ΕΟΠΠ), διαβεβαιώνοντας κατηγορηματικά ότι διασφαλίζονται «απολύτως η δουλειά, τα δικαιώματα και η επιλογή όλων των εργαζομένων με την δημιουργία του νέου φορέα».
«Καταργείται ο ΟΕΕΚ που είχε 630 οργανικές θέσεις και δημιουργείται ο ΕΟΠΠ με 85 οργανικές θέσεις», σημείωσε δεικτικά η κ. Διαμαντοπούλου ενώ έμφαση έδωσε και στους 600 εκπαιδευτικούς αποσπασμένους στα ΙΕΚ τονίζοντας ότι θα πρέπει να γυρίσουν στα σχολεία γιατί υπάρχουν μεγάλες ανάγκες και θα πρέπει να λειτουργήσουν.
Νωρίτερα ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Τάσος Κουράκης εξέφρασε την αντίθεση του γιατί όπως είπε οι μόνιμοι υπάλληλοι σήμερα του ΟΕΕΚ με την ένταξη τους στο νέο φορέα που δεν είναι Δημοσίου Δικαίου θα διέπονται από το νέο υπηρεσιακό καθεστώς, θα γίνουν υπάλληλοι με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου και αυτό θα αποτελεί τη βάση για την υπονόμευση της μονιμότητας τους.
Απαντώντας στον εισηγητή του ΛΑΟΣ Αδωνη Γεωργιάδη που κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι ζητάει λευκή επιταγή καθώς στο νομοσχέδιο δεν προσδιορίζεται η οικονομική διάσταση των δράσεων ενώ παραπέμπει για όλα τα κρίσιμα ζητήματα σε υπουργικές αποφάσεις και προεδρικά διατάγματα, η κ Διαμαντοπούλου έκανε λόγο για λαϊκισμό. Αναφερόμενη ειδικότερα για τη δαπάνη των ΙΕΚ σημείωσε ότι αυτό θα εξαρτηθεί από το πόσα θα λειτουργήσουν σε κάθε περιοχή.
Έντονη κριτική άσκησε η υπουργός Παιδείας στη ΝΔ, δηλώνοντας έκπληκτη για την αλλαγή στάση της, καθώς, όπως είπε, κατά την διαβούλευση η εκπρόσωπος της Ελίζα Βόζεμπεργκ είχε δηλώσει υπέρ της αρχής του νομοσχεδίου ενώ σήμερα δια του εισηγητή της Σάββα Αναστασιάδη το καταψηφίζει.
«Μέσα σε αυτή τη δύσκολη περίοδο η χώρα έχει ανάγκη να δημιουργήσουμε κλίμα συναίνεσης. Κρίμα γιατί δεν υπάρχει για λόγους μικροπολιτικούς», πρόσθεσε η υπουργός Παιδείας.
Από την πλευρά του, ο εισηγητής της ΝΔ Σάββας Αναστασιάδης, χαρακτήρισε πρόχειρο, γενικόλογο και γεμάτο ασάφειες το νομοσχέδιο, εκτίμησε ότι θα καθυστερήσει η υλοποίηση του και υποστήριξε ότι δεν υπάρχει σαφή εικόνα των δαπανών ενώ δεν διασαφηνίζεται η κατανομή πόρων. Ακόμα, κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι «αδυνατεί να δώσει λύση στη δραματική κατάσταση που θα επικρατήσει με τη νέα σχολική χρονιά καθώς η ΟΛΜΕ υπολογίζει ότι τα κενά στα σχολεία ξεπερνούν τους 2000 εκπαιδευτικούς».
«Οι εργαζόμενοι θα πληρώσουν από τη τσέπη τους την κατάρτιση, Και αυτή η ρύθμιση αποσκοπεί στη ικανοποίηση των συμφερόντων των λίγων και των ισχυρών, διαλύει την εκπαίδευση ενώ μπαίνουν στο ίδιο τσουβάλι τα πτυχία των ΑΕΙ και ΤΕΙ με αυτά των ελεύθερων ιδιωτικών σχολών», υπογράμμισε μεταξύ άλλων, ο εισηγητής του ΚΚΕ Γιάννης Ζιώγας .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου θα διαγράφονται.