19.5.10

Αποχώρησε ο Φερνάντο Σάντος από τον ΠΑΟΚ


Η κούραση από τα «...25 χρόνια επαγγελματικής καριέρας που με βαραίνουν στην πλάτη και δεν έχουν σχέση με τον ΠΑΟΚ ή το ελληνικό ποδόσφαιρο», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο ίδιος, αποτελεί τον λόγο που ο Φερνάντο Σάντος αποφάσισε να μη συνεχίσει να προσφέρει τις υπηρεσίες του στον «Δικέφαλο».

«Είναι μια προσωπική απόφαση που την έχω πάρει εδώ και αρκετό καιρό, ουσιαστικά πριν από δύο μήνες, μετά τον αγώνα με τον Παναθηναϊκό, όταν και ανακοίνωσα στον τεχνικό επιτελείο ότι θα είναι ο τελευταίος χρόνος στον ΠΑΟΚ και ότι παύει να υφίσταται αυτό το τεχνικό σχήμα. Τα τρία τελευταία χρόνια ήταν πολύ εξαντλητικά, θεωρώ ότι δεν πληρώ τις κατάλληλες προϋποθέσεις, δεν έχω 100% τη διάθεση και τη θέληση σε αυτό που κάνω, για να αναλάβω ένα νέο πλάνο. Χρειάζεται να υπάρχει 100% προσπάθεια, αφοσίωση και κυρίως διάθεση, να θέλεις να βρίσκεσαι και να ασχολείσαι με την ομάδα, να σου αρέσει η καθημερινή τριβή, η πίεση για τους αγώνες και εγώ αυτήν τη στιγμή δεν αισθάνομαι ότι πληρώ αυτές τις συνθήκες. Είπα πολλές φορές από αυτό το βήμα πως η απόφαση μου πρέπει να είναι καλή για μένα και για το σύλλογο. Αυτήν τη στιγμή αισθάνομαι ότι αν δεν είμαι 100% έτοιμος για κάτι καινούργιο, δεν είναι καλό για μένα και την ομάδα να συνεχίσω. Ζω 24 ώρες το 24ωρο, όλα τα λεπτά συγκεντρωμένος στη δουλειά μου. Αυτήν τη στιγμή δεν έχω αυτή τη διάθεση, υπάρχει κόπωση. Είμαι ειλικρινής σε αυτό και πάνω απ' όλα στον εαυτό μου», τόνισε ο Πορτογάλος τεχνικός μιλώντας σήμερα ενώπιον των εκπροσώπων του Τύπου και πρόσθεσε:

«Αυτήν την στιγμή είναι σίγουρο ότι δεν θα προπονήσω άλλο σύλλογο. Για τώρα, για τον επόμενο μήνα. Μετά τρεις μήνες δεν ξέρω. Δεν ξέρω τώρα πώς θα ζήσω και εγώ χωρίς ποδόσφαιρο. Μια φορά που το έκανα πριν 10-15 χρόνια, μετά από τρεις μήνες δεν ήξερα που βρισκόμουν, δεν ήξερα που να κάνω ντουζ, γιατί ήμουν εξοικειωμένος να κάνω ντουζ στο γυμναστήριο. Αυτή είναι η απόφαση μου για τώρα και τον επόμενο τουλάχιστον μήνα.

Είμαι κουρασμένος από την καθημερινή τριβή, από τις 24 ώρες που πρέπει να ασχολούμαι με την ομάδα. Μπορεί να μην το καταλαβαίνετε, αλλά το επάγγελμα είναι απαιτητικό. Για μας δεν είναι δύο ώρες προπόνηση και δυο ώρες αγώνες. Κάθε μέρα κοιμόμαστε λίγο, κάθε μέρα πρέπει να ασχολούμαστε με προβλήματα, με άγχος, με νευρικότητα, με λύπη, με στενοχώριες και με χαρές, αυτή τη στιγμή χρειάζομαι διάλλειμα, να περάσω χρόνο με τον εαυτό μου, να ξεκουραστώ. Επειδή είμαι τρελός, μπορεί μετά από ένα τρίμηνο να με πιάσει το μικρόβιο και να αρχίσω να κουτουλάω τους τοίχους μέχρι να βρω κάτι».

Ο Σάντος άρχισε τις δηλώσεις του με ευχαριστίες για τους συνεργάτες που είχε στην τριετή θητεία του στον ΠΑΟΚ. «Θέλω να ευχαριστήσω τον πρόεδρο για την πρόσκληση που μου έκανε να συμμετάσχω σε νέο πλάνο τριετές και ταυτόχρονα να ζητήσω συγγνώμη σε αυτόν και σε όλους όσοι προσπάθησαν και έκαναν τα πάντα για να συνεχίσω στην ομάδα. Ηταν τεράστια τιμή και ευχαρίστηση να υπηρετήσω αυτόν το μεγάλο σύλλογο και να μπορέσω να βάλω το δικό μου μικρό λιθαράκι για να "χτιστεί" η ομάδα από την αρχή», ήταν, μεταξύ άλλων, τα λόγια του.

Αφού αναφέρθηκε στο λόγο αποχώρησής του εξήγησε: «Για τον κ. Ζαγοράκη είμαι 200% κοντά ως φίλος σε ό,τι χρειαστεί και επίσης 200% δίπλα του με την ιδιότητά του ως πρόεδρου του ΠΑΟΚ. Σε ό,τι αφορά το νέο προπονητή, αυτό είναι θέμα με το οποίο πρέπει να ασχοληθεί εξ ολοκλήρου η διοίκηση. Αυτοί θα αποφασίσουν για το νέο πλάνο, για τις φιλοδοξίες και τους στόχους, όπως έκαναν και πριν τρία χρόνια. Αν μου ζητηθεί η άποψη, συμβουλή, για το τι θα είναι καλύτερο για τον ΠΑΟΚ, σίγουρα θα τη δώσω. Με αυτόν τον τρόπο θέλω να βοηθήσω και όλοι, νομίζω, θέλουμε τον ΠΑΟΚ την επόμενη χρονιά πρωταθλητή. Το ότι ο ΠΑΟΚ θα μπει νωρίς σε διοργανώσεις είναι θέμα, οπότε όσο λιγότερες αλλαγές, όσο λιγότερο αναμειγνύουμε αυτό που έχουμε, τόσο καλύτερα. Βέβαια, θεωρώ πως υπάρχουν άνθρωποι της διοίκησης που έχουν δουλέψει σκληρά και ξέρουν τι πρέπει να κάνουν».

Σε σχόλιο που του ζητήθηκε για τον φερόμενο ως βασικό υποψήφιο να αναλάβει τη θέση του, τον Ζόρζε Κόστα, ανέφερε: «Οι περισσότεροι γνωρίζετε ότι ήταν ποδοσφαιριστής μου, αρχηγός μάλιστα, "χτίστηκε" από τότε δυνατή σχέση μαζί του. Γνωρίζω τον χαρακτήρα και την προσωπικότητά του. Ξεκίνησε ως προπονητής πριν από τρία χρόνια, έχει δείξει καλά δείγματα δουλειάς. Δουλειάς που δεν είναι εύκολη όσο φαίνεται. Δεν είναι εύκολο να διατηρηθεί μία ομάδα στη μεγάλη κατηγορία, μετά από την άνοδή της. Αυτό το κατόρθωμα είναι ισάξιο σχεδόν, τηρουμένων των αναλογιών, με την κατάκτηση πρωταθλήματος. Διαθέτει δυνατή προσωπικότητα, εμπειρίες, έχει παίξει στην εθνική, έχει κατακτήσει τίτλους, θεωρώ ότι πληροί τις προϋποθέσεις, η άποψη μου είναι θετική. Οπως είπα, όμως, η απόφαση για το νέο προπονητή δεν είναι δική μου, αλλά της διοίκησης.

Ερωτηθείς για τη φημολογία περί συνεργασίας του με την εθνική Ελλάδας και τον Ολυμπιακό, απάντησε: «Με την ευκαιρία θα ήθελα να ευχηθώ στην εθνική το καλύτερο για το Μουντιάλ, η ομάδα και ο κ. Ρεχάγκελ κάνουν καταπληκτική δουλειά. Δεν νομίζω ότι υπάρχει λόγος να αναφερθώ στις φημολογίες. Ποτέ δεν είχα επικοινωνία με άνθρωπο της εθνικής, ποτέ δε μου έδειξαν τέτοια διάθεση, δε βλέπω από πού πηγάζει η φημολογία. Καταλαβαίνω ότι υπάρχουν τέτοιες στις εφημερίδες, δεν μπορώ να κάνω σχόλιο επ' αυτού. Προφανώς δεν υπάρχει και θέμα με τον Ολυμπιακό, ανεξαρτήτως με το ότι είναι μεγάλος σύλλογος και ότι πολλοί θα θέλουν να τον προπονήσουν, αλλά αυτό δεν αφορά εμένα. Εξήγησα γιατί σταματώ από τον ΠΑΟΚ, οπότε δεν υπάρχει κάτι άλλο».

Στάθηκε με έμφαση στο ότι η απόφαση του να αφήσει τον ΠΑΟΚ δεν θα επηρεαζόταν από την έκβαση τον πλέι οφ: «Δεν είναι τώρα που λέω το "όχι". Το έχω πει εδώ και αρκετό καιρό. Γι' αυτό ξεκίνησα λέγοντας ότι είναι απόφαση που πήρα εδώ και αρκετό καιρό και το μετέφερα στους κατάλληλους ανθρώπους, οι οποίοι ήξεραν, ο πρόεδρος, ο κ. Βρύζας, ο κ. Κονσεισάο, ότι ανεξάρτητα από τα πλέι οφ εγώ θα έφευγα. Ισως πέρασε από το μυαλό τους ότι θα προσπαθούσαν να με μεταπείσουν, ωστόσο από τη δική μου πλευρά το έκανα ξεκάθαρο ότι ανεξάρτητα από τη διαδικασία η δική μου απόφαση δε θα άλλαζε».

Για το μέλλον, δε, σχολίασε: «Αν είναι να προπονήσω σύλλογο, δεν ξέρω το πότε, θα είμαι ευχαριστημένος αν είναι εδώ, η Ελλάδα είναι η δεύτερη πατρίδα μου. Ουσιαστικά νιώθω και Ελληνας και Πορτογάλος, αν και δε μιλάω καλά τη γλώσσα».

Είπε, ακόμη, πως στην κούρσα για την κατάκτηση του τίτλου στοίχισε στον ΠΑΟΚ το παιχνίδι με τον Αρη και γενικά ότι: «Για τον ΠΑΟΚ, αν δεν αλλάξουν κάποια πράγματα, θα είναι δύσκολο να στεφθεί πρωταθλητής. Από την αρχή της σεζόν, όταν φάνηκε ότι ο ΠΑΟΚ θα μπορούσε να εξελιχθεί εμπόδιο σε κάποιους, καταλάβαμε ότι κάτι δεν πήγαινε σωστά. Αρκεί να δούμε τα πρώτα παιχνίδια και το αντιλαμβάνεται ο καθένας. Μείναμε μετά από έξι-επτά παιχνίδια πίσω και τότε ίσως να εκτιμήθηκε ότι ο ΠΑΟΚ δεν αποτελεί εμπόδιο, μας αφήσανε να παίξουμε, και μετά όταν πάλι πλησιάσαμε, ήρθε το παιχνίδι με τον Αρη».

Τόνισε επίσης ότι: «Δεν ένιωσα ποτέ ανασφαλής στην ομάδα. Ολες οι στρατηγικές έγιναν τα τελευταία τρία χρόνια, ακόμη και σε στιγμές που τα πράγματα ήταν πολύπλοκα, από δύο άτομα. Ξέραμε ξεκάθαρα τι ακριβώς κάναμε. Για παράδειγμα, ξέραμε τον πρώτο χρόνο ότι θα αντιμετωπίζαμε προβλήματα με την εικόνα της ομάδας. Όταν π.χ. το Δεκέμβριο του 2008 πρότεινα ότι ίσως να ήταν καλύτερο να αφήσουμε τον ΠΑΟΚ να πάει όσο πιο κάτω γίνεται αγωνιστικά, για να τον "χτίσουμε" ξανά, την απόφαση την πήραμε εγώ και ο πρόεδρος και ήμασταν αποφασισμένοι γι' αυτό. Μετά μπήκε και ο Βρύζας και 3.000 άτομα που ήταν εδώ και βρίζανε δεν είχε σημασία, ξέραμε ότι αυτός ήταν ο δρόμος και ξέραμε τότε ότι αν τα πράγματα δεν πήγαιναν καλά θα πέφταμε και οι τρεις και όχι ένας. Εχω τεράστια εμπιστοσύνη στον πρόεδρο σε αυτό».

Ανατρέχοντας στην παρουσία του στον πάγκο του "Δικεφάλου" «... μη επιτυχία δεν μπορώ να δω κάπου. Ισως να μπορούμε να βάλουμε την πρώτη σεζόν και τα αποτελέσματα της, αν δεν υπολογίσουμε τη στρατηγική που βάλαμε με τον πρόεδρο. Ωστόσο, είμαι σίγουρος πως αν δεν ακολουθούσαμε τη στρατηγική θα είχαμε την 5η θέση, η οποία τι θα έδινε στον ΠΑΟΚ; Θα συνεχίζαμε να πιστεύουμε σε φαντάσματα και μάγισσες. Θα δίναμε τροφή να πιστεύουμε σε πράγματα που δεν ισχύουν. Πολλές φορές η αλήθεια πονάει, αλλά είναι καλύτερα από ένα ψέμα. Οσον αφορά το αγωνιστικό, ίσως θα μπορούσαμε να είχαμε κάτι παραπάνω για να μπούμε στους ομίλους του Γιουρόπα Λιγκ. Ημασταν καλύτεροι από τη Χέρενφεν, αλλά είχαμε προβλήματα με ποδοσφαιριστές που δεν περιμέναμε, τον Μουσλίμοβιτς, τον Κοντρέρας, τον Φωτάκη, το βασικό, όμως, ήταν ότι ήμασταν πολύ άτυχοι», είπε και συμπλήρωσε:

«Συνέχεια μαθαίνω, ακόμη και τον πρώτο χρόνο έμαθα πολλά για την ομάδα. Ηταν το έτος που έμαθα τη νοοτροπία, τις ιδιαιτερότητες, τους ανθρώπους εδώ. Τα επόμενα χρόνια το ίδιο, με δύσκολες, έντονες στιγμές, όπως και φέτος που είχαμε έντονες στιγμές, στο παιχνίδι με τον ΠΑΣ Γιάννινα για παράδειγμα και ό,τι ακολούθησε. Μείναμε, όμως, ενωμένοι. Όλα αυτά μας μαθαίνουν πράγματα. Νομίζω ότι δεν υπάρχουν πολλές άτυχες στιγμές. Με την ευκαιρία, θα ήθελα να ζητήσω συγγνώμη για τη δήλωση πριν από δύο χρόνια σχετικά με τις σαρδέλες. Ισως η πλειοψηφία των οπαδών το εξέλαβε ως κριτική προς το σύλλογο, ποτέ δεν ήταν αυτή η πρόθεσή μου. Τώρα θα έλεγα ότι έχουμε να κάνουμε με γαρίδες…».

Για τον αυριανό, τελευταίο αγώνα του ΠΑΟΚ για τα πλέι οφ με τον Αρη, επισήμανε: «Αυτό που θα περιμένουμε και θα δούμε όλοι μας είναι η κατάλληλη νοοτροπία και συμπεριφορά. Δυστυχώς έχουμε λίγους διαθέσιμους επαγγελματίες ποδοσφαιριστές, δώδεκα συγκεκριμένα. Εχουμε τιμωρημένους, τραυματίες και από τους δώδεκα για τους δύο, τον Βιτόλο και τον Γκαρσία, θα πρέπει να σκεφτούμε αν πρέπει να παίξουν, γιατί βρίσκονται στο όριο καρτών. Αν αγωνιστούν και δεχτούν κάρτα υπάρχει κίνδυνος να μην παίξουν του χρόνου στις πρώτες αγωνιστικές. Θα πρέπει, λοιπόν, να βρούμε τον τρόπο να διατηρήσει η ομάδα την ταυτότητά της και να σκεφτούμε και το μέλλον, για τις πρώτες αγωνιστικές της νέας σεζόν. Οποιοι αγωνιστούν, ωστόσο, θα παίξουν όπως πρέπει».

Κατέληξε λέγοντας: «Θα συνεχίσω να υποστηρίζω τον ΠΑΟΚ. Μπορεί να κάνω διακοπές συνδυάζοντας επιστροφή εδώ για κάποιο παιχνίδι της ομάδας. Δε θέλω να μπω σε διαδικασία σύγκρισης για το πού πέρασα καλύτερα, στην Αθήνα ή στη Θεσσαλονίκη, δε θέλω να δείξω ασέβεια σε κανέναν, και στα δύο μέρη ήταν καλά. Ο ΠΑΟΚ θα μείνει στην καρδιά μου. Εύχομαι από τα βάθη της καρδιάς μου να γυρίσω σε 11-12 μήνες να γιορτάσω με το νέο προπονητή, με τους οπαδούς, τον τίτλο. Δε θεωρώ ότι συμπεριφέρθηκα άδικα σε κάποιον παίκτη, όλοι ξέρουν ότι η επαγγελματική σχέση προπονητή-ποδοσφαιριστή είναι συγκεκριμένη. Η προσωπική σχέση με όλους παραμένει δυνατή. Δε θα πάω στο Μουντιάλ. Θα πάω στη Βραζιλία να δω τον γιο μου, έχω να τον δω ένα χρόνο. Θα πάρω τη γυναίκα μου και θα πάμε, γιατί δεν αντέχει άλλο μακριά από το παιδί της. Είναι σημαντικό, από εκεί και πέρα, για το ελληνικό και το πορτογαλικό ποδόσφαιρο οι εθνικές ομάδες να πάνε καλά και πιστεύω πως θα τα καταφέρουν».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου θα διαγράφονται.